„Jövő évtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé is be lehetne jelenteni a helyi adók terén meghatalmazott ügyintézőket. A kezdeményezés iránya jó, de a megvalósítás valójában növelné az adminisztrációt” – számolt be a hírről nemrég a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE). Hozzátették, az intézkedés annak nyomán születhetett, hogy számos kritikai észrevételt tettek tagjaik tapasztalata alapján a helyi adók ügyintézési rendjére.

Az ügyintézést jelenleg akadályozza meghatalmazás, amit elég mostohán kezelnek az önkormányzati ügyintézők. „Egészen hihetetlen, Kafka-regénybe illő történetekről kapott beszámolók szerint egyes az önkormányzati adóhatóságok ügytípusokra lebontott meghatalmazási »rendszert« tartanak fenn, a meghatalmazást pedig jogszabálysértő intézkedésekkel korlátozzák (visszaszkenneltetés, tanúztatás jogi személyeknél, a teljeskörű jogosultság megnyírbálása, saját nyomtatványon való kizárólag befogadás, stb.)” – írja a MKOE. Szerintük más önkormányzati adóhatóság pedig nem fogadja el a meghatalmazott elektronikus úton való intézkedését, mert annak előzetes bejelentése egészen egyszerűen nem működik.

woman-3687080_1920.jpg

Az egyesület véleményezte a 2020-tól bevezetendő adminisztrációs terheket csökkentését célzó intézkedést is, amely szerintük sajnos nem hibátlan. „Az többszázezer esetben igényelne ismételt könyvelői bejelentést. Könyvelői körben egy ilyen »bejelentgetősdi« az »EGYKESZ« néven elhíresült minisztériumi-adóhatósági malőrt idézné” – hívják fel a figyelmet.

Ezért a Pénzügyminisztérium számára a már jól bevált módszerre vonatkozó javaslat került megküldésre: aki jogosult társasági adóbevallás megküldésére, az automatikusan legyen jogosult az önkormányzati adó terén való teljeskörű jogosultságra.

Végül az MKOE leszögezte, a javaslat elfogadásával „valódi” adminisztrációs egyszerűsítés történhetne, azonban az intézkedéssel nem kellene 2020-ig várni, hiszen az adóhatóság már most is küld adatcsomagokat az önkormányzati adóhatóságok felé.

Kecskemét átállt

Korábban beszámoltunk róla az E-Bojtár közösségi oldalán, hogy Kecskemét önkormányzata április elején csatlakozott az ASP.ADÓ országos rendszerhez. Ebből eredően az adózók jelentős változásra készülhetnek ügyindítás, és az egyenleg lekérdezése terén. Az ügy kapcsán megkerestük Bodóczky Juditot, a Hatósági Iroda vezetőjét, akinél arról érdeklődtünk, hogy

  • az új rendszernek sikerül-e már a cégkapu meghatalmazásokat kezelnie az e-ügyintézési törvénynek megfelelően, vagy továbbra is plusz azonosítási és meghatalmazási kötelezettségeket írnak elő a cégek, cégvezetők és cégkapu megbízottak számára?
  • az adóügyeken túli ügyintézésnél is várható az ASP rendszer használata, vagy marad a jelenlegi rendszer?

A vezető közölte, az ügyindítási szolgáltatás esetében igen, a rendszer már sikerrel kezeli a cégkapu meghatalmazásokat, ugyanakkor az adóegyenleg lekérdezés esetében az még várat magára. „A rendszert nem az önkormányzat, vagy az önkormányzat által felkért vállalkozó fejleszti, ezért arról, hogy az adóegyenleg lekérdezés esetében pontosan mikor válik lehetővé, információval nem rendelkezünk” – szögezte le, hozzátéve: a megyei jogú városok szorgalmazzák az ASP Központ felé, az erre irányuló fejlesztést. Bodóczky Judit hangsúlyozta, Kecskemét a továbbiakban az ASP adószakrendszer kivételével a jelenlegi rendszert kívánja használni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ebojtar.blog.hu/api/trackback/id/tr4714903376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása